Публікації

                                            



Літературні диктанти та тестові завдання до вивчення оповідання М.Коцюбинського"Дорогою ціною"
                Літературні диктанти
       за оповіданням "Дорогою ціною"
Асоціативний диктант
Михайло Коцюбинський. Життя та творчість
1.  м. Вінниця;
2.  м. Бар;
3.  "Кобзар" Т. Шевченка;
4.  Шаргородське духовне училище;
5.  с. Лопатинці;
6.  м. Львів;
7.  Бессарабія. Крим;
8.  м. Чернігів;
9.  Німеччина. Італія;
10. товариство "Просвіта";
11. о.Капрі Італія;
12. Болдинська гора.

Бліц - диктант
1.  Коли відбувались події у творі ? (У 30-х роках минулого століття)
2.  З ким порівнює автор український народ ?(З диким туром)
3.  За що селянство платило дорогу ціну ?(За волю)
4.  Хто розповідав Остапові про Січ, козацтво, боротьбу з панами ?(Дідусь)
5.  Про що розповідали емісари?(Закликали на вільні землі)
6.  Хто був провідником на переправі ?(Дід Овсій)
7.  До кого звернулися Остап і Соломія після невдалої спроби ?(Мірошника     Якима)
8. Чому втікачі, переховуючись, раптом погасили вогнище ?(Почули       кінський тупіт)
9.  Чому Іван Котигорошко залишив рідне село ?(Втік від дружини)
10.Яка подія підштовхнула Остапа залишити циган ?(Раду привів   крадених коней)
11. Що завадило Остапові і Соломії залишити циган ?(Арешт Остапа)
12. Кого зустріла Соломія на базарі ?(Івана Котигорошка)

"Вірю - не вірю" ("Так чи ні")
1.  У творі порушено проблеми волі, кохання, боротьби.(Так)
2.  Пасма Соломіїних кіс автор порівнює з мертвими гадюками.(Так)
3.  Остап був тридцятилітнім чоловіком.(Ні)
4.  У плавнях до Остапа підійшов собака.(Ні)
5.  Соломія і Остап вдало переправилися через Прут.(Ні)
6.  Коли чоловік ішов з дому Маріуца була доброю до Остапа.(Так)
7.  Гіца відбирав у Соломії зароблені гроші.(Так)
8.  Болгарин не дозволив привести Остапа.(Ні)
9.  Уявляючи себе козаком, Остап мріяв про коня, що залишився у панській          стайні.(Так)
10. Драгоман повідомив, коли повезуть Остапа.(Так)
11. Соломія вирішила відбити Остапа у турків.(Так)
12. Живою залишилася лише Соломія.(Ні)

Цифровий диктант
Порівняння - 1
Метафора - 2
Епітет - 3
Уособлення - 4
Постійні епітети - 5
  "Козацтво - як мак"; "вус чорний"; "рвалась гаряча уява"; "кінь вороний"; могутня течія Дунаю "бере її в свої обійми, а чорна глибочінь тягне за ноги"; "цигани убогі"; "халупи низенькі"; "було темно, як у льоху"; "товариш вірний"; "ніч тяглася довго, безконечно, як смерть"; "Душа рветься до сонця, а тіло тягне до себе чорна безодня"; "шибки занехаяні"; "хлоп протестував".
Відповідь:1, 5, 2, 5, 4, 3, 3, 1, 5, 1, 4, 3, 2.

Цитатні диктанти
"Чий портрет?"
1.  "Був то молодий, безвусий парубок, міцно збудований, у високій кучмі,       короткій чугаїнці і з довгим ціпком." (Соломія)
2.  "... стрункого й міцного, з чорними очима, орлячим носом і темним    молодим вусом на засмаленому обличчі... ."(Остап)
3.  "Великий, сірий, забовтаний, з гарячими й голодними очима."(Вовк)
4.  "Його чорні кучері вилазили крізь подертий бриль, а блискучі очі й   веселе,          подзьобане віспою бородате обличчя осміхалось до        молодиці... ."(Раду)
5.  "Її струнка фігура зігнулась од напруги, як тугий лук, а фантастичний          синій плащ і червона спідниця не могли скрити міцних 
         форм... ."(Маріуца)
6.  "... стояла перед циганкою якась страшна жінка, бліда, простоволоса, в        подертій заболоченій одежі... ."(Соломія)
7.  "Її страшне, жовте, відьомське обличчя зразу стало добрішим, а сиві   пасма         кіс, ... спокійно лягали на Остапові груди... ." (Стара    циганка)
8.  "... сміявся він, ледве постигаючи короткими ногами за Соломією, і його      сите тіло гойдалось від сміху."(Іван Котигорошко)
9.  "Дід піднімає кудлаті брови і слухає. Його мутні очі дивляться в простір,    а усмішка розсуває зморшки."(Старий Остап)
10. "На порозі стояв старий високий циган ... його суворе обголене обличчя          заблищало міддю."(Гіца)
11. "Всі рухи його, важкуваті звичайно, ставали у танці легкими й   привабливими, ... вся фігура його нагадувала тонку й гнучку          лозину."(Раду)
12. "Бійка розпалювала їх. Вони налітали одно на одного, бились грудьми, як роз’юшені півні, кусались і дряпались, як коти... ."(Раду і Маріуца)

"Кому належать слова"
1. "З живого шкуру здеру, чисто оббілую... Я ж йому пригадаю, гайдамаці,          Кодню..."(Пан)
2.  "Ромцю,- каже,- тікаймо звідси, бо ті хлопи заб’ють нас, як мого дідуся в          Умані..."(Пані)
3.  "Ех, піду, де воля, де інші люди... "(Остап)
4.  "Я тебе духом перехоплю човном на той бік, а там чагарником, полем - та   й вийдеш на шлях."(Соломія)
5.  "Хіба я боюся смерті? Сохрани боже!.. Пошли господи й завтра.(Іван)
6.  "Потихо, потихо, не всі разом."(Дід Овсій)
7.  "Добре... трохи упораюсь і підемо."(Мірошник Яким)
8.  "Нічаво-о !.. Коли не влучив, тікай собі з богом !"(Москаль)
9.  "А де ж твої братчики, січовики дунайські , що ти сам лежиш поміж    очеретом ?"(Дідусь)
10. "Давай гроші ! Чи я дурно тебе годуватиму ?"(Гіца)
11. "Нічого не буде... Відвезуть... А що я дурно не хочу твоїх грошей, то          скажу тобі, що повезуть його позавтра вранці... ."(Драгоман)
12. "Отак вона мене часто кличе ... . - Як тільки вітер загуде так і кличе до        себе... ."(Старий Остап)

Тестові завдання
Знайдіть правильну відповідь
1. Остапа в дорозі наздоганяли :
  а) панські поплічники;
  б) Соломія;
  в) Котигорошко.
2. Скільки часу Остап і Соломія чекали перевізників із-за Дунаю:
  а) два дні і дві ночі;
  б) три дні;
  в) один день і одну ніч.
3. На переправі одним із перших у човен ускочив:
  а) Соломія;
  б) Котигорошко;
  в) Остап.
4. До Якимового вітряка було:
  а) верст із двадцять;
  б) верст із тридцять;
  в) верст із сорок.
5. Остап і Соломія переправилися через річку:
  а) Дунай;
  б) Прут;
  в) Дністер.
6. Переправитись у Туреччину допоміг:
  а) мельник  Яким;
  б) дід Овсій;
  в) драгоман.
7. Остап і Соломія переправилися за кордон:
  а) на човні;
  б) на плоту;
  в) вплав.
8. Остап оборонявся від вовка:
  а) водою;
  б) рушницею;
  в) палицею.
9. Чиї це слова: "Раз вмирати - не двічі"?
  а) Івана;
  б) Остапа;
  в) Соломії.
10.Через відсутність харчів Соломія споживала:
  а) стебла або корінь водоросла;
  б) гриби;
  в) качині яйця.
11.Соломії допомагав визволяти Остапа:
  а) Іван;
  б) болгарин;
  в) Раду.
12.Живим залишився тільки:
  а) Іван;
  б) Соломія;
  в) Остап.
Відповідь:1.б; 2.а; 3.б; 4.б; 5.б; 6.б; 7.б; 8.а; 9.а; 10.а; 11.а; 12.в.




                         Літературні диктанти
 за підручником українська література 5 клас О.М. Авраменко
                              Повість минулих літ
         "  Три брати - Кий, Щек, Хорив і сестра їхня Либідь"
                                     Бліц - диктант
                           Дати відповідь на запитання
1. Як звали сестру Кия, Щека і Хорива? (Либідь)
2. Назва гори, на якій сидів Щек? (Щекавиця)
3. Які племена звалися "мужі мудрі й тямущі"? (Поляни)
4. Як називався городок , який поставив Кий? (Києвець)
5. Яка назва міста кривичів ? (Смоленськ)
6. Біля якої річки жили дуліби? (Буг)
7. Як греки називали слов’янські племена ? ("Велика Скіф")
8. Які племена мали звичай викрадати собі жінок біля води? (Древляни)
9. Де проживають поляни  донині? (В Києві)
10. Які племена проживали в Новгороді? (Словени)
11. Скільки існує версій походження Кия? (Дві)
12. Від якого роду походили родимичі й в’ятичі? (Ляхів)

      "Святослав укладає мир з греками і повертається до Києва.          
                                 Смерть Святослава"
                       
                                   Бліц - диктант
                  Дати відповідь на запитання
1. З ким хотів укласти мир Святослав? (З греками)
2. Чому Святослав вирішив повернутися до Києва? (Зібрати військо)
3. Як звали воєводу, який попередив Святослава? (Свенальд)
4. Хто зрадив русинів? (Переяславці)
5. У якого бога вірували русини? (Перуна і Волоса)
6. Де зупинився зимувати Святослав?(В Білобережжі)
7. Коли Святослав поплив через пороги? (Влітку 972р.)
8. Як звали князя печенізького, який убив Святослава? (Куря)
9. Хто з русинів врятувався і повернувся до Києва? (Свенальд)
10. Скільки років князював Святослав? (28)
11. Що зробили печеніги з черепа Святослава? (Чашу)
12. Про яку рису характеру князя  Святослава свідчили його слова"Іду на        ви"? (Мужність)

                       "  Володимир вибирає віру"
                                    

                                 "Так чи ні"
                  Стверджую або заперечую
1.З Волги до Володимира прийшли німці. (Ні)
2.Болгари запропонували іслам. (Так)
3.Княю Володимиру сподобалась грецька віра. (Так)
4.На вибір релігії вплинула бабуся Володимира , княгиня Ольга. (Так)
5.Князь без роздумів знайшов потрібну релігію. (Ні)
6.Описані в легенді події відбулися в 986році. (Так)
7.При виборі релігії Володимира змусила замислитися картина страшного       суду. (Так)
8.Князь не прийняв іудаїзм, тому що іудеї розсіяні по чужих землях. (Так)
9.Грецький філософ порадив хреститися, щоб стати праведником. (Так)
10.Володимир вручив грецькому філософові багаті дари. (Так)
11.Володимиру подобалось: не їсти свинини й заборона пити. (Ні)
12.З ім’ям князя Святослава пов’язують хрещення Русі. (Ні)

                         "  Розгром Ярославом печенігів.
        Початок великого будівництва в Києві. Похвала книгам."
                                    

                                 "Так чи ні"
                  Стверджую або заперечую
1. Ярослав перебував в Новгороді, коли печеніги взяли в облогу Київ.(Так)
2. Князь до ранку здолав лютих ворогів. (Ні)
3. Печеніги тонули в річці Сетомл. (Так)
4. Золоті ворота були збудовані влітку 1037року.(Так)
5. При Ярославу поширювалась християнська віра.(Так)
6. Ярослав найбільше любив воювати. (Ні)
7. Книги перекладалися з грецької мови. (Так)
8. Батьком християнства був Володимир. (Так)
9. Книги находилися у церкві Святої Софії. (Так)
10. Ярослав не розповсюджував християнство. (Ні)
11. Князь Ярослав наказав  попам вчити людей. (Так)
12. Книги на слов’янське письмо перекладали скорописці.(Так)

                               Літописні оповіді
  Фразеологічний диктант (пояснити значення фразеологізмів)
1.   Взяли в облогу
оточили
2.   Умикали жінок
викрадали
3.   Мати твердий мир
домовитися
4.   Скріпити печатками
узаконити
5.   Було нелюбо
не подобалось
6.   Смиряти дух
заспокоїти
7.   Воздасть по заслугах
відплатиться
8.   Горіти в огні
скрутне становище
9.   Заклав місто
збудував
10. Ляжемо кістьми
загинемо
11. Голова ляже
загине
12. Була їх велика сила
багато

                       Лексичний диктант
                    Пояснити значення слів
1
Княь
правитель держави
2
Дружина
військо князя
3
Царгород
столиця Візантії
4
Чорноризець
чернець, монах
5
Тямущий
кмітливий
6
Січа
битва
7
Городище
місто, містечко
8
Бір
ліс, лісові хащі
9
Печеніги
кочове плем’я
10
Поляни
східнослов’янське плем’я
11
Закон
віра, релігія
12
Магомет
засновник ісламу


Різнорівневі завдання з української мови для 9 класу
       з теми "Складнопідрядне речення"

                           I варіант
                          Початковий та середній рівні
         (За кожну правильну відповідь учень отримує 1 бал)
1. Складнопідрядним складним є речення :
ü а) Змалку його обступали білі стіни, на яких висіли вишиті                 маминими руками рушники (І. Цюпа).
                  б) Навкруги мене то жито половіє, а в житі купка льону голубо                                     цвіте то ячмінь колоситься (Марко Вовчок).
                 в) Защебетав соловейко - пішла луна гаєм (Т. Шевченко)
                 г) Під бровами горіли круглі, веселі, темні, карі очі
                       (І. Нечуй-Левицький).
2. Складнопідрядним з підрядним з’ясувальним є речення:
                 а) Його очі розшукують дві чорні тополі, за якими на блакиті                              легенькою парою струшує світанок (М. Стельмах).
                  б) Погасив світло знов - ось тобі й ніч (Є. Гуцало).
ü в) З дороги видно було, як вився у низині кривульками глибокий    та каламутний Прут (М. Коцюбинський).
                  г) Це було, як співав соловей над рікою (В. Сосюра).
3. Визначте, яким є подане речення.
      А на тому боці ген-ген вздовж берега знову майоріли, біліли села,   немов там посідали гуртами чайки (Я. Баш).
                  а) ССР;
                  б) СПР з підрядним означальним;
                  в) СПР з підрядним з’ясувальним;
ü г) СПР з підрядним обставинним.

4. Будову якого з речень відображає дана схема?
                 ( Якби ...), [... дієсл. ...  ], (що ...).
                   а) Сизий бузок, котрим обсаджені були стежки, переліз на їх                                        гладеньке місце й вільно ріс собі там, де ходили людські                                      ноги (Панас Мирний).
ü б) Якби не жовте листя в садках, то можна було б подумати, що надворі не бабине літо, а справжнє літо (І. Нечуй-Левицький).
                   в) Як рясно квітує горобина, то добрий буде урожай вівса                                            (Народна творчість).
                  г) Якби ви вчились так, як треба, то й мудрість би була своя (Т.                                    Шевченко).
5. Яким є підрядне обставинне речення в наведеному СПР?
     Теплий туман слався по полю і наливав балку по самі вінця, так що дерева потопали в ньому (М. Коцюбинський).
                 а) Підрядне умови;
                 б) підрядне допустове;
                  в) підрядне способу дії;
ü г) підрядне наслідкове.
6.Укажіть речення, у якому правильно розставлено розділові знаки.
а) Яке чудове море, і як легко дихається біля нього!
б) Тільки коники сюрчать, та перепел іноді підпадьомкне ( В. Козаченко).
в) На поляну зрідка навідуються зграї птахів, або інколи загляне лисиця
(В. Козаченко).
г) Коли він торкався смичком до струн скрипки, все на світі зникало і залишалася тільки музика (В. Собко).
                             Достатній та високий рівні
           (За кожну правильну відповідь учень отримує 2 бали)
7. Побудуйте схему поданого речення.
      У війну, коли доводилось бувати в розкішних багатоповерхових палацах на відомих усьому світові проспектах, я з ніжністю згадував її, маленьку нашу глиняну хату, як усі люди на землі згадують своє дитинство
(О. Сизоненко).
8. Складіть речення за даною схемою.
                   [   ],(   ), (   ).
9. Виконайте повний синтаксичний розбір речення.
      Серед тієї краси світової, де закльовується радість та щастя, де прокидається любов до всього, лиха смерть та розбій появились (Панас Мирний).

                                    II варіант
                  Початковий та середній рівні
           (За кожну правильну відповідь учень отримує 1 бал)
1. Складнопідрядним складним є речення:
                  а) Ось кінець місту і вже з гори видно всю луку зелену, і                                                плескаючий Дніпро синій, і за Дніпром гори... (Марко                                Вовчок)
ü б) Я знову згадав ті хвилини, що душу п’янили мою (В. Сосюра).
                  в) Облітають квіти, обриває вітер пелюстки печальні в синій                                тишині (В. Сосюра).
                  г) На річці, в лісі, на полі - усюди німо, тихо (П. Мирний).
2. Складнопідрядним з підрядним означальним є речення:
                 а) Щасливий, хто сни має милі (Леся Українка).
                  б) Облітають квіти, обриває вітер пелюстки печальні в синій                                тишині ( В. Сосюра).
                  в) Над голубими вітряками плив журавлиний караван, неначе                                       кликав у дорогу (В. Сосюра).
ü г) Та не злічить віків, що встигли вже пройти (П. Филипович).
3. Визначте, яким є подане речення.
   На старості літ Джеря любив довгими зимовими вечорами розказувати дочці й унукам, де він був, що він бачив, в яких краях ходив, з якими людьми зустрічався (І. Нечуй-Левицький).
                  а) ССР;
                  б) СПР з підрядним означальними;
ü в)СПР з підрядним з’ясувальним;
                   г) СПР з підрядним обставинним.
4. Будову якого з речень відображає дана схема?
                      [ ... дієсл. ], (скільки ...  ), (як ...  ).
ü а) Діти не знали, скільки минуло часу відтоді, як вони полізли в       підземний хід (О. Донченко).
                   б) З тих пір, коли настає час сівби, Роман Мефодійович Линенко                        завжди в полі (Є. Гуцало).
                   в) Як викине ячмінь колос, соловейко втратить голос. (Є. Гуцало).
                 г) Відколи син приїхав, ще й не надивилась вона на нього, бо й                                      дома син не живе, за ці три дні більше був на полігоні, ніж                         тут (О. Гончар).
5.Яким є підрядне обставинне речення в наведеному СПР?
     Він рад буде навіть поступитися чим-небудь, аби привести діло до кінця (Панас Мирний).
                  а) Підрядне умови;
                  б) підрядне допусту;
                  в) підрядне порівняльне;
ü г) підрядне мети.
6. Укажіть речення, у якому правильно розставлено розділові знаки.
                  а) Коли людині є що сказати вона виллє з глибини власної душі                                    все те, що має на папір або полотно ( І. Цюпа).
ü б) Чому б не перенести свою майстерню туди, де ти народився і       виріс, де вперше відчув себе художником. ( І. Цюпа).
                  в) Добре, що напроти його будинку знаходився сад звідки                                             долинали пташині голоси (І. Цюпа).
                г) Знала я, що скоро зійде, і що казка ночі зникне назавжди. (І.                             Цюпа).
                                Достатній та високий рівні
              (За кожну правильну відповідь учень отримує 2 бали)
7. Побудуйте схему поданого речення.
       Коли б спитав мене хто-небудь, яку я музику любив у ранньому дитинстві, який інструмент, яких музик, я б сказав, що більш за все я любив слухати клепання коси (О. Довженко).
8. Складіть речення за даною схемою.
                    [  ], (  ), (  ), (  ).
9. Виконайте повний синтаксичний розбір речення.
      І хотілось цілувати руки матері твоєї, що таку тебе вродила, що таку тебе зростила у підгір’ї, між ялин.

             


Дидактичні матеріали до уроків української мови
за творчою спадщиною В.О Сухомлинського

                                                ЧАСТИНИ МОВИ

                                                    Дієслово

Перепишіть речення ,підкресліть дієслова і визначте властиві їм граматичні значення.

Спекла мама пташку й Сергійкові. Посадив він пшеничну пташку на відчинене вікно.
Яскраво світить весняне сонечко, співає теплий вітер зеленій вербі. Сидить жайвір, дивиться чорним очком у небо. І здається Сергійкові: ворушить пташка крильцями, ось-ось злетить у небо.
Настала ніч. Заснув Сергійко. А жайвір усе дивиться й дивить, небо. І приснилося Сергійкові, що холодно стало жайвору, і хлопчик у його до себе в постелю, щоб той зігрівся
.Ледве розплющив очі Сергійко уранці - зараз же глянув на підвіконня. Вікно відчинене, а жайворонка немає. 





З поданих речень випишіть дієслова і визначте їх особу і число; зазначте, якими засобами вони виражені.

Маленький хлопчик Петрик ішов стежкою в саду. Бачить, біжить назустріч чорна кудлата собака.
Петрик злякався, хотів тікати. Та раптом до його ніг притулилось маленьке кошеня. Воно втекло від собаки й просило Петрика: захисти мене, хлопчику, від цього страшного звіра. Стоїть Петрик, дивиться на кошеня, а воно підняло голову до нього і жалібно нявчить.Петрикові стало соромно перед кошеням. Він взяв його на руки, розгнівався на собаку й пішов їй назустріч. Собака зупинилась, злякано подивилась на Петрика й сховалася в кущах.



Виконайте морфологічний аналіз дієслів у поданих реченнях.

 Із далекого теплого краю повертався на північ, на нашу землю, маленький Деркач. Це пташка сіренька. Улітку вона виводить у нас діток, а на зиму відлітає в Африку. Важко летіти Деркачеві, маленькі в нього крильця. Того він як де летить, а як де й пішки іде. Ось і зараз, опустившись на землю, він ішов і йшов на північ. Іде собі й тихенько пісеньку співає про далекий північний край, про гніздечко під кущем лози на зеленому лузі там його мила батьківщина.



Знайдіть у тексті дієслова, визначте спосіб кожного дієслова; поясніть особливості творення і правопису.


Батько і мати дали тобі життя і живуть для твого щастя. Не завдавай їм болю, образи, прикрощів, страждань. Все, що тобі дають батько й мати, — це їхня праця, піт, утома. Вмій поважати працю батьків. Найбільше щастя для матері й батька — твоє життя, працьовитість, любов до науки, повага до старших. Якщо люди вважають тебе недоброю людиною — це велике горе для твоєї матері й батька. По-справжньому любити їх — означає приносити в дім мир і спокій.
Твоя сім'я — це не тільки батько й мати. Це й ви, діти. Це твоя поведінка, твої вчинки. Запитуй у батька й матері дозволу на те, що без них вам робити не можна, або ж не тактично. Справжня свобода сина й дочки — бути слухняними дітьми. Підкорення волі батьків — перша школа громадського виховання, перша дисципліна твоєї совісті. Якщо не навчишся підкорятися волі батьків, то не зможеш стати стійким, мужнім громадянином, дисциплінованим трудівником, вірним батьком своїх дітей.



Прочитайте оповідання, знайдіть у ньому дієслова й визначте їхню форму. Якими членами речення вони виступають?

Весною ми пішли до лісу. Зійшло сонце, подихнув легенький вітерець, і всі дерева в лісі заспівали. Кожне співало свою пісню. Береза співала ніжну пісню. Слухаючи цю пісню, хотілось підійти до білокорої красуні й обняти її. Дуб співав мужню пісню. Коли ми слухали пісню дуба, нам хотілось бути сильними, відважними. Верба, що схилилась над ставком, співала задумливу пісню. Прислухаючись до пісні верби, ми подумали, що прийде осінь і листячко з дерев осиплеться. Горобина співала тривожну пісню. Від цієї пісні до нас прилинула думка про темну ніч і бурхливу грозу, від якої гнеться тонка горобина, немов шукаючи захисту. Ось які пісні почули ми в лісі.



Прочитайте притчу. Визначте її основну думку. Знайдіть дієслова і визначте їхній вид.

Мама з Катрусею поливають яблуньки в саду. Десять яблуньок, під кожну — по десять голубеньких відерець. Щоб зеленіли, квітли й родили.
Катруся вже кінчає перший клас, вона добре вміє рахувати. І ось за її підрахунками виходить; під яблуньку вже вилили десять голубеньких відерець, а мама виливає одинадцяте.
— Скільки ж треба вилити під кожну яблуньку? — питається Катруся.
— Десять, — відповідає мама.
— А чого ж ви під кожну яблуньку вливаєте ще й одинадцяте відерце? — дивується Катруся.
— Бо є ще одне — найніжніше деревце... — каже, усміхаючись, мама. — Його теж треба полити, щоб віч¬но зеленіло.
— Що ж це за деревце?
— Совість.



Прочитайте уривок, знайдіть у ньому дієслова і визначте, які з них перехідні, а які - неперехідні.

Ми
з дітьми прийшли в осінній сад. Яскравий, сонячний світ  бабиного літа, ласкаві промені гріють землю і нерухомі дерева, гілки яблунь, груш, вишень в різноколірному убранні. Я розповідаю дітям про золоту осінь, про те, як готується до довгої і холодної зими все живе в природі: дерева, що впали на землю, насіння, зимуючі у нас птахи, комахи. Переконавшись, що діти переживають, відчувають багатство сенсу і емоційного забарвлення слів і словосполучень, я пропоную малюкам розповісти про те, що вони бачать і відчувають. На моїх очах, ось зараз народжуються дивовижно тонкі і яскраві думки про навколишню природу: «У блакитному небі розтанула зграя білих лебедів...», «Дятел стукає по корі дерева, і дерево дзвенить...», «Край дороги квітне самотня ромашка...», «Лелека стоїть в кублі і дивиться кудись далеко, далеко...», «На квітку хризантеми сів метелик, гріється на сонечку...» Діти не переказують мої слова, а висловлюють своє. Думка живе, збагачується, у дитини виробляється уміння думати, він переживає ні з чим не порівнянне почуття радості мислення, насолоду від пізнання. Він відчуває себе мислителем.



Прочитайте текст. Випишіть з нього дієслова: 1) в неозначеній формі; 2) в минулому часі.

У лузі, під гіллястим дубом, багато років жила криниця. Вона давала людям воду. Під дубом біля криниці відпочивали подорожні.Одного разу до дуба прийшов хлопчик. Він любив пустувати. Тож і подумав:
«А що воно буде, як я візьму оцей камінь і кину його в криницю! Ото, мабуть, булькне дуже!»
Підняв камінь, кинув його в криницю. Булькнуло дуже. Хлопчик засміявся, побіг і забув про свої пустощі.
Камінь упав на дно і забив джерело.
Вода перестала заповнювати криницю. 
Криниця засохла.
Засохла трава навколо криниці, і дуб засох, бо підземні струмки потекли кудись в інше місце.На дубі перестав мостити гніздо соловейко.
Він полетів на інший луг.Замовкла соловейкова пісня.Сумно стало в лузі.Минуло багато років. Хлопчик став дідусем. Одного разу він прийшов на те місце, де колись був зелений луг, стояв гіллястий дуб, співав соловейко, вабила студена криниця. Не стачо ні лугу, ні дуба, ні соловейка, ні криниці. Довкола пісок, вітер здіймає хмару пилюки.
“Де ж воно все поділося?” — подумав дідусь.





                                       ПРИКМЕТНИК

Назвіть у тексті прикметники, з’ясуйте їх значення. Випишіть 3-4 словосполучення з прикметниками. Визначте рід, число, відмінок прикметників.

Молодий лісник побудував у лісі велику кам'яну хату і посадив дуба під вікном.
Минали роки, виростали у лісника діти, розростався дубок, старів лісник.
І ось через багато літ, коли лісник став дідусем, дуб розрісся так, що заступив вікно. Стало темно в кімнаті, а в ній жила красуня - лісникова внучка.
- Зрубай дуба, дідусю, - просить онучка, - темно в кімнаті.
- Завтра вранці почнемо...- відповів дідусь. Настав ранок. Покликав дідусь трьох синів і дев'ятьох онуків, покликав онучку-красуню й сказав:
- Будемо хату переносити в інше місце.
І пішов з лопатою копати рівчак під фундамент. За ним пішли три сини, дев'ять онуків і красуня-внучка.





Прочитайте тект. Поясніть, як прикметники впливають на стиль мовлення.

Весною ми пішли до лісу. Зійшло сонце, подихнув легенький вітерець, і всі дерева в лісі заспівали. Кожне співало свою пісню. Береза співала ніжну пісню. Слухаючи цю пісню, хотілось підійти до білокорої красуні й обняти її. Дуб співав мужню пісню. Коли ми слухали пісню дуба, нам хотілось бути сильними, відважними. Верба, що схилилась над ставком, співала задумливу пісню. Прислухаючись до пісні верби, ми подумали, що прийде осінь і листячко з дерев осиплеться. Горобина співала тривожну пісню. Від цієї пісні до нас прилинула думка про темну ніч і бурхливу грозу, від якої гнеться тонка горобина, немов шукаючи захисту. Ось які пісні почули ми в лісі.





Прочитати вірш. Знайти прикметники, у яких ознака може виявлятися більшою або меншою мірою.



"Я був на далекій чужині..."

Я був на далекій чужині, 
Там небо таке ж голубе, 
Та тільки нема Батьківщини, 
Нема там, Вітчизно, тебе, 

Бо в ріднім краю над землею 
Чистіша і глибша блакить. 
І сонце Вітчизни моєї 
Яскравіше в небі горить. 

Я слухав пісні на чужині — 
Хороші думки в тих словах, 
Але то не крила орлині, 
Що є в наших рідних місцях. 





Визначте ступінь порівняння прикметників і випишіть їх разом з іменниками.

1.Ми маємо справу з найскладнішим, безцінним, найдорожчим, що є в житті, - з людиною. Від нас, від нашого уміння, майстерності, мистецтва, мудрості залежить його життя, здоров'я, розум, характер, воля, цивільна і інтелектуальна особа, його місце і роль в житті, його щасті.
2.Об'єкт нашої праці — якнайтонші сфери духовного життя особи, що формується, — розум, відчуття, воля, переконаність, самосвідомість. Впливати на ці сфери можна тільки тим же — розумом, відчуттям, волею, переконаністю, самосвідомістю. Найважливіші інструменти нашої дії на духовний світ школяра — слово вчителя, краса навколишнього світу і мистецтва, створення обставин, в яких найяскравіше виражаються відчуття, — ваш емоційний діапазон людських відносин.
3.Однією з найважливіших особливостей творчості педагога є те, що об'єкт його праці — дитина — постійно змінний, завжди новий, сьогодні не той, що вчора.




Прочитайте текст, ставлячи прикметники з дужок у відповідному роді, числі й відмінку.

Серед ( зелений) луків і (дрімучий) лісів текла річка. (Повноводий), (глибокаий), але (тихий) й (ласкавий). Багато віків несла вона свої (чистий) води. Рікою плавали човни й навіть (маленький) кораблики.
Жив на березі ріки старий ліхтарник. Увечері сідав він у човник, плив на середину ріки, засвічував ліхтар. До світанку блимав посеред ріки вогник, показував дорогу мандрівникам. 
Лагідно хлюпались об берег хвилі — тішилась ріка: люблять її люди, й вона людям потрібна.
Та ось людям знадобилося багато дощок на столи й стільці. Вирубали вони ліси по берегах ріки. Здалося 
також людям, що (зелений) луки — це непотрібні розкоші. Зорали луки, посіяли кукурудзу.
Виснажилися (студений) джерела, задихнулась від спраги ріка й померла.





                   Тексти для переказів

                                             КАМІНЬ

У лузі, під гіллястим дубом, багато років жила криниця. Вона давала людям воду. Під дубом біля криниці відпочивали подорожні.
Одного разу до дуба прийшов хлопчик. Він любив пустувати. Тож і подумав:
«А що воно буде, як я візьму оцей камінь і кину його в криницю! Ото, мабуть, булькне дуже!»
Підняв камінь, кинув його в криницю. Булькнуло дуже. Хлопчик засміявся, побіг і забув про свої пустощі.
Камінь упав на дно і забив джерело.
Вода перестала заповнювати криницю. 
Криниця засохла.
Засохла трава навколо криниці, і дуб засох, бо підземні струмки потекли кудись в інше місце.
На дубі перестав мостити гніздо соловейко. Він полетів на інший луг.
Замовкла соловейкова пісня.
Сумно стало в лузі.
Минуло багато років. Хлопчик став дідусем. 
Одного разу він прийшов на те місце, де колись був зелений луг, стояв гіллястий дуб, співав соловейко, вабила студена криниця.
Не стачо ні лугу, ні дуба, ні соловейка, ні криниці. Довкола пісок, вітер здіймає хмару пилюки.
“Де ж воно все поділося?” — подумав дідусь.



                                     Розділена радість 

У Катрусі сьогодні велика радість. Понад рік хворів її татко.
В лікарні лежав, три операції переніс. Мамі і Катрусі було тяж-ко. Не раз, бувало, прокинеться Катруся вночі й чує: мама тихо плаче.
А сьогодні татко вже на роботі. Здоровий і бадьорий.
Радісно сяють Катрусині очі. Прийшовши до школи, зустріла дівчинка в дворі двох своїх однокласників, Петрика і Гришка. Зустріла й поділилась радістю:
- Наш татко видужав...
Петрик і Гришко, глянувши на Катрусю, здивовано знизали плечима й, нічого не сказавши, побігли ганяти м'яча. Катруся пішла до дівчаток, що гралися в класи.
- Наш татко видужав, - сказала вона, і радість засяяла в її очах.
Одна з дівчаток, Ніна, з подивом запитала:
- Видужав - ну й що з того?
Катруся відчула, як із грудей до горла підкотився важкий клубок і дихати стало важко. Вона відійшла до тополі на кінці шкільного подвір'я і заплакала.
- Чому ти плачеш, Катрусю? - почула вона тихий, ласка-вий голос Кості, мовчазного хлопчика, її однокласника.
Катруся піднесла голову й, схлипуючи, відповіла:
- Наш татко видужав...
- Ой, як же це добре! - зрадів Костя. - Біля нашої хати в бору вже зацвіли проліски. Зайдемо після уроків до нас, нарвемо пролісків і понесемо твоєму таткові.
Радість засяяла в Катрусиних очах. 




                                           Добре слово 

В однієї жінки була маленька донька Оля. Коли дівчинці виповнилося п'ять років, вона тяжко захворіла: простудилась, почала кашляти й танула на очах. До нещасної матері почали приходити родичі: Олині тітки, дядьки, бабусі, дідусі. Кожен приносив щось смачне й поживне: липовий мед і солодке коров'яче масло, свіжі лісові ягоди й горіхи, перепелині яєчка й бульйон з курячого крильця. Кожен говорив: "Треба добре харчуватися, треба дихати свіжим повітрям і хвороба втече в ліси й на болота". 
Оля їла мед у стільниках і солодке коров'яче масло, лісові ягоди й горіхи, перепелині яєчка й бульйон з курячого крильця. Але нічого не допомагало - дівчинка вже ледве вставала з ліжка. 
Одного дня біля хворої зібрались усі родичі. Дідусь Опанас сказав: 
- Чогось їй не вистачає. А чого - і сам не можу зрозуміти. Раптом відчинились двері і в хату ввійшла прабабуся Олі - столітня Надія. Про неї родичі забули, бо багато років сиділа прабабуся Надія в хаті, нікуди не виходила. Але почувши про хворобу правнучки, вирішила навідати її. 
Підійшла до ліжка, сіла на ослінчик, взяла Олину руку в свою, зморшкувату і маленьку, й сказала: 
- Немає в мене ні медових стільників, ні солодкого коров'ячого масла, немає ні свіжих лісових ягід, ні горіхів, немає ні перепелиних яєчок, ні курячого крильця. Стара я стала, нічого не бачу. Принесла я тобі, мила моя правнучко, один-єдиний подарунок: сердечне бажання. Єдине бажання залишилось у мене в серці - щоб ти, моя квіточко, видужала й знову раділа ясному сонечкові. 
Така величезна сила любові була в цьому доброму слові, що маленьке Олине серце забилось частіше, щічки порозовішали, а в очах засяяла радість. 
- Ось чого не вистачало Олі,- сказав дід Опанас.- Доброго слова. 





                       Який слід повинна залишити людина на землі? 

Старий Майстер звів кам'яний будинок. Став осторонь і милується. "Завтра в ньому оселяться люди", - думає з гордістю. А в цей час біля будинку грався Хлопчик. Він стрибнув на сходинку й залишив слід своєї маленької ніжки на цементі, який ще не затвердів.
- Для чого ти псуєш мою роботу? - сказав з докором Майстер.
Хлопчик подивився на відбиток ноги, засміявся й побіг собі.
Минуло багато років, Хлопчик став дорослим Чоловіком. Життя його склалось так, що він часто переїздив з міста до міста, ніде довго не затримувався, ні до чого не прихилявся - ні руками, ні душею.
Прийшла старість. Згадав старий Чоловік своє рідне село на березі Дніпра. Захотілось йому побувати там. Приїхав на батьківщину, зустрічається з людьми, називає своє прізвище, але всі здвигують плечима - ніхто не пам'ятає такого Чоловіка.
- Що ж ти залишив після себе? - питає у старого Чоловіка один дід, - Є в тебе син чи дочка?
- Немає у мене ні сина, ні дочки.
- Може, ти дуба посадив?
- Ні, не посадив я дуба...
- Може, ти поле випастував?
- Ні, не випастував я поля...
- Так, мабуть, ти пісню склав?
- Ні, й пісні я не склав.
- Так хто ж ти такий? Що ж ти робив усе своє життя? - здивувався дід.
Нічого не міг відповісти старий Чоловік. Згадалась йому та мить, коли він залишив слід на сходинці. Пішов до будинку. Стоїть той наче вчора збудований, а на найнижчій сходинці - закам'янілий відбиток Хлопчикової ніжки.
"Ось і все, що залишилось після мене на землі, - з болем подумав старий Чоловік.- Але цього ж мало, дуже мало... Не так треба було жити..."




                            Яблуко в осінньому саду


Пізньої осені маленькі близнятка Оля й Ніна гуляли в яблуневому саду. Був тихий сонячний день. Майже все листя з яблунь опало і шурхотіло під ногами. Тільки де-не-де на деревах залишилося пожовкле листячко. 
Дівчатка підійшли до великої яблуні. Поруч із жовтим листком вони побачили на гілці велике, рожеве яблуко. 
Оля й Ніна аж скрикнули від радості. 
- Як воно тут збереглося? - з подивом запитала Оля. 
- Зараз ми його зірвемо, - сказала Ніна і зірвала яблуко.
Кожній хотілося потримати його в руках. 
Оля хотіла, щоб яблуко дісталося їй, але вона соромилась зізнатися у цьому, а тому сказала сестрі: 
- Хай тобі буде яблуко, Ніно... 
Ніні теж хотілося, щоб яблуко дісталося їй, але вона теж соромилася висловити це бажання, тому сказала сестрі: 
- Хай тобі буде яблуко, Олю... 
Яблуко переходило з рук у руки, дівчатка не могли дійти згоди. Та ось їм обом сяйнула одна й та ж думка: вони прибігли до мами радісні, схвильовані. 
Віддали їй яблуко. 
В маминих очах сяяла радість. 
Мама розрізала яблуко і дала дівчаткам по половинці.





                                            Склянка води 

Юрків дідусь занедужав. Дідусеві вісімдесят п'ять років.
 
Він знає чимало цікавих казок та дивних бувальщин, які любить слухати Юрко.
 
А зараз дідусь лежить і важко дихає. Мама наказала: 
- Сиди, Юрку, біля дідуся, доглядай за ним. Попросить води - подай свіжої, попросить відчинити вікно - відчини. 
Юрко сидів біля постелі хворого дідуся, читав книжку. За півдня дідусь разів зо три попросив води. 
Набридло хлопцеві сидіти. Поклав книжку на стіл, тихо вийшов з хати й побіг до хлопців грати у футбол.
Кілька годин гуляв Юрко на стадіоні, вже й сонце до заходу схилилось. 
Та неспокійно було в нього на душі. Щось немов гнітило його. Покинув Юрко гру, побіг додому. 
Ледь відчинив двері, підійшов до ліжка - й упав на коліна. Дідусь лежав мертвий. А в склянці не було й краплини води. 
Потім усе життя Юрка мучили докори сумління. Він думав: дідусь, мабуть, помер тому, що не було води. Йому хотілося пити, а в склянці - ні краплини. А він у м'яч грав із хлопцями. 
- Роби не те, що хочеться, а те, що треба, - навчав Юрко свого сина.



        Завдання для використання на уроках синтаксису                                                   у 9 класі


1.Знайдіть у тексті складнопідрядні речення і визначте в них види підрядних. 

2.Зробіть фонетичний розбір слова дзеркало.



                  Афоризми Василя Сухомлинського

• Виховуючи свою дитину, ти виховуєш себе.

• Справжня любов народжується тільки в серці, що пережило турботи про долю іншої людини.

• Дитина – дзеркало родини; як у краплі води відбивається сонце, так у дітях відбивається моральна чистота матері і батька.

• Людина народжується на світ не для того, щоб зникнути безвісною пилинкою. Людина народжується, щоб лишити по собі слід вічний.

• Любов – це насамперед відповідальність, а потім уже насолода, радість.

• Людина лише тоді по-справжньому дорожить життям, коли в неї є щось несумірно дорожче за власне життя.

• Там, де є суворість і вимогливість жінки, дівчини, юнак стає справжнім чоловіком.




Переписати, пояснити розділові знаки. Знайти підрядні речення, визначити їх види.

Народна педагогіка знає, що дитині посильно і що непосильно. Тому що в ній органічно поєднується життєва мудрість з материнською і батьківською любов'ю. Народна педагогіка не боїться того, що працю приносить втома, вона знає, що праця неможлива без поту і мозолів.
 Народна педагогіка, що знає чарівну силу праці, відкрила перед нами нові джерела виховної мудрості, невідомі в книжковій педагогічній теорії. Ми переконалися, що тільки завдяки праці, в якій є і піт, і мозолі, і втома, людське серце стає чуйним, ніжним. Завдяки праці чоловік знаходить здатність пізнавати навколишній світ серцем. Дитина-трудівник, підліток-трудівник бачить людей зовсім не так, як той, хто не знає справжньої праці.



Переписати, пояснити розділові знаки. Знайти підрядні речення, визначте їх види.

Мені не давала спокою навмисність педагогічної ситуації: хлопці не забували, що з ними я буду тільки деякий час. Справжня духовна спільність народжується там, де вчитель надовго стає другом, однодумцем і товаришем дитини в спільній справі. Я відчував, що така спільність необхідна мені не тільки для радості творчої праці, а й для того, щоб вчити своїх колег науки і мистецтва виховання. Живе, безпосереднє, повсякденне спілкування з дітьми - джерело думок, педагогічних відкриттів, радостей, печалей, розчарувань, без яких немислима творчість в нашій праці. Я прийшов до висновку, що головний вихователь повинен бути вихователем невеликого дитячого колективу, другом і товаришем хлопців. Ця впевненість ґрунтується на педагогічних переконаннях, які склалися у мене ще до роботи в Павлиській школі.
 



Прочитайте уривок. Скласти схеми складних речень. 

То старовинне козацьке село. Викопали тут ставок запорожці після битви під Жовтими Водами. І поселились на його березі. Та стали помічати, що ставок мулом заносить. Зійшлися селяни на раду й ухвалили: кожен, хто скупався в ставку, мусить набрати відро мулу й винести аж туди, за балку, й висипати в поле.
  Люди й дотримувались цієї ухвали. Над ставом, на вербових кілках, висіли дерев’яні відра. Для дорослих чоловіків — великі, для жінок, підлітків — менші, для дітей — маленькі. Тільки той, що був у матері на руках, не віддячував працею за радість і задоволення.

Різнорівневі завдання з української мови для 9 клас

 з теми "Складне речення. Складносурядне речення" 
   I варіант
 Початковий та середній рівні (За кожну правильну відповідь учень отримує 1 бал)
 1.Укажіть складне речення. 
а) Сад, посаджений учнями п’ять років тому, вже дає великі врожаї (З журналу). 
б) І в дорогу далеку ти мене на зорі проводжала (А. Малишко).  в) Під гаєм в’ється річенька, як скло вона блищить (Л. Глібов). г) Тут у мене і вітер, і сонце, і друзі (А. Малишко). 
2. Складносурядним є речення.  
а) Чи то праця задавила молоду силу, чи то нудьга невсипуща його з ніг звалила (П. Мирний).
 б) Як мудро все у таємничім світі - велике пізнається у малім (М. Терещенко). 
в) Сонце росло, палало і тихо спускалось додолу
 (М. Коцюбинський).
 г) В парку є одна стежина, де колись ходила ти...(І. Франко). 
3. Укажіть ССР з протиставним зв’язком.
 а) Пробіг автомобіль, і синя хмарка диму за ним розвіялась (М. Рильський).  
б) Повертають додому, а на душі розпускаються теплі, ніжно-щирі пелюстки (М. Івченко).
 в) То вітерець дихне по ниві, то коник в житі засюрчить, то бджілка радісно з добутком, злетівши з квітки, задзижчить (Л. Глібов).
 г) Не то осінні води шуміли, збігаючи в Дунай, не то вітер бився в заломах провалля (М. Коцюбинський).
 4. Укажіть правильне твердження. 
 а) У ССР прості речення синтаксично рівноправні й об’єднані сурядним зв’язком.
 б) Тире ставиться між частинами ССР, з’єднаними сполучниками і(й), та (в значенні і), та, й, а. 
в) Крапка з комою ставиться між частинами складносурядного речення, з’єднаними сполучниками а, але, проте.
 г) З перелічувальною інтонацією вимовляються і читаються тільки єднальні складносурядні речення. 
5. Укажіть ССР, між частинами яких не ставиться кома. 
а) Важким холодним сном спала земля а високо над нею притаїлись зорі (М. Стельмах). 
б) Де-не-де біля вирв сивіє безводний полин або кущиться пахучий чебрець (О. Гончар). 
в) Минуло кілька недовгих хвилин і вони сиділи поруч над водою, в гущавині дикого терника на камені (С. Васильченко). г) Зайшла ніч але село ще не спало (С. Васильченко). 
6. Укажіть ССР, у якому частини виражають зіставлення.
 а) Все повертається, але роки йдуть без вороття (Крилатий вислів).
 б) Гроза минула, і пахучі квіти усі в краплинах (М. Рильський)  в) На столі з-під рушника виглядає житній хліб, а рядом темніє пучок польових волошок (С. Васильченко).
 г) Ні вітерець не війне, ні хмарка не збіжиться (Марко Вовчок). 
Достатній та високий рівні (За кожну правильну відповідь учень отримує 2 бали) 
7. Складіть речення за схемами. 
1) То [ ], то [ ]. 2) [ ] - і [ ]. 
8. Розставте розділові знаки в реченні. 
Микола з товаришами засів на засідки на леваді між вербами і саме тоді як осавула вертавсь од пана вони вискочили з-за кущів простягли осавулу й дали йому півсотні добрих київ ( І. Нечуй - Левицький). 
9. Виконайте повний синтаксичний розбір речення.
 З золотих крил посипались огняні іскри, впали на яркий кришталевий лист, і лист ще краще задзвенів і заспівав укупі з птицею (І. Нечуй - Левицький). 
II варіант 
Початковий та середній рівні 
За кожну правильну відповідь учень отримує 1 бал 
1. Укажіть складне речення.  
а) За хмарами куталось сонце, й опускало воно під краї неба імлові просвітки (М. Стельмах). 
б) Наче зачарований велетень, стояв опушений весь інеєм білий ліс, покритий і пронизаний наскрізь сонячним сяйвом (В. Козаченко). 
в) Під час лютих осінніх штормів на Чаїному знаходять собі пристанище рибалки (О. Гончар). 
г) Правду кажучи, йому й самому кортіло довантажити підводи... (О. Гончар).
 2. Засобами зв’язку між частинами складного речення є:
 а) Тільки інтонація. 
б) Сполучники сурядності та підрядності. 
в) Тільки сполучники і сполучні слова. 
г) Сполучники, сполучні слова, інтонація. 
3. Укажіть ССР. 
а) А ліси зеленіли напрочуд мирно, а села, пролітаючи мигтіли привітно, а шосе блищало у далечінь (О. Гончар).
 б) Синьоока дівчина, що так зненацька з’явилась у їхній сім’ї, хоч і чужа, а заполонила старече серце (А. Михайленко).
 в) На зеленій траві білі чайки сидять, білі свічі горять на тарелях латать (Д.Павличко).
 г) Від берега, під вербами, вода була наче зеленава
 (М. Коцюбинський). 
4. Визначте яким за типом зв’язку є подане речення. 
Варто тільки забажати, і кожний може стати рибалкою (Ю. Збанацький). 
а) Єднальним. 
б) Розділовим.
 в) Протиставним.
 5. Будову якого з речень відображає дана схема?
 [ ], але [ ]. 
а) Вона настирливо з тобою говорила, та їй далась нелегко та розмова (Леся Українка). 
б) Після вечері Микола взяв свиту і ліг спати на току , на соломі, але його не брав сон (І. Нечуй-Левицький). 
 в) Вмирає людина, але живе краса (П. Загребельний). 
г) Катря неначе заспокоїлась, а проте неймовірна думка не покидала її голови (П. Мирний).
 6. Який смисловий зв’язок існує між частинами даного речення. 
То сонце вигляне, то знову туча, і блискавка і дощ... (П. Тичина).
 а) Зіставлення висловленого.
б) Причинно - наслідковість.  
в) Перелік фактів і дій, що чергуються.
 г) Одночасність. 
Достатній та високий рівні. 
(За кожну правильну відповідь учень отримує 2 бали) 7. Складіть речення за схемами. 
1) [ ], чи [ ]. 2) [ ], і [ ]. 
8. Розставте розділові знаки в реченні.
 То бува дощ холодний січе а перестояти погоду немає де бува вітер осінній проймає до кісток, а обігрітися немає де 
(А. Шиян). 
9. Виконайте повний синтаксичний розбір речення.
 Річка широка та глибока, а вода синя та чиста; і котиться вона, виблискуючи та шумуючи (Марко Вовчок).






Немає коментарів:

Дописати коментар